Logo Waste Buyer
مزایای اقتصادی خرید ضایعات

مزایای اقتصادی خرید ضایعات

در حال حاضر حجم بالایی از زباله که به صورت روزانه تولید می شود ، بشر را مجبور به بازیافت ضایعات کرده است. بخش مهمی از اقدامات محافظتی محیط زیستی به بازیافت ضایعات مربوط می شود. به موجب آن برای ساخت یا تولید محصولات جدید مواد زائد و دور ریختنی مجدد مورد استفاده قرار می گیرند.لذا بازیافت ضایعات در عوض ریختن مواد به محل دفن زباله و اشغال بخش بزرگی از زمین، می تواند راه حل خوبی برای استفاده از منابع و محیط زیست باشد. شایان ذکر است در این میان همه ی مواد قابلیت بازیافت را ندارند. مثلا زباله های خطرناک قابلیت بازیافت ندارند، به طور کلی طیف وسیعی از مواد قابلیت بازیافت دارند و به این شکل می توان مقدار مواد زائدی که به محل های دفن زباله ارسال می گردد را به مقدار قابل توجهی کمتر نمود که این موضوع نیز منجر به کاهش قابل توجه خسارت وارده به محیط زیست می گردد.

انواع ضایعات

به طور کلی ضایعات به ۴ دسته تقسیم می گردند که شامل:

۱- ضایعات فلزی و غیرفلزی
۲- ضایعات الکترونیکی والکتریکی و غیرالکترونیکی
۳- ضایعات صنعتی
۴- ضایعات خانگی

مزایای اقتصادی خرید ضایعات

خرید ضایعات فلزی و غیر فلزی و انواع آن

ضایعات در دسته بندی اول شامل انواع فلزی و غیر فلزی تقسیم می شود .هر شی فلزی که کاربرد قبلی خود را از دست داده است و عمر مفیدی بیشتر از این میزان ندارد در دسته ی ضایعات فلزی قرار می گیرد. آهن، استیل، چدن، آلومینیوم، مس، برنج، مفرغ، سرب، آلومینیوم و روی و سایر فلزات این دسته از ضایعات را در بر می گیرند. هر شی غیر فلزی بدون کاربرد باشد در دسته ضایعات غیر فلزی قرار دادرد که شامل پلاستیک، کاغذ و کارتن، نخاله‌های غیرفلزی ساختمان از قبیل سنگ و گچ و سرامیک، شیشه ، لاستیک، مواد شیمیایی، روغن، ضایعات کشاورزی و حتی نان خشک و … می شود . این مواد نیز قابلیت فروش را دارند.

ضایعات آهن چیست و چه کاربردی دارد؟

منازل، کارخانه‌ها و شرکت‌ها بیشترین درصد ضایعات فلزی را تولید می کنند که شامل ضایعات آهن است. این ضایعات آهنی از صنایع ساختمانی، اتومبیل‌های فرسوده، درب و پنجره‌های آهنی و سایر آهن قراضه‌های قابل بازیافت تشکیل شده‌اند‌ و به عنوان زباله‌های ارزشمند و گران‌ قیمت خرید و فروش می‌ شوند‌. بعد از بازیافت ضایعات آهنی به چرخه تولید و صنعت بر می گردند و در حفظ سلامت محیط زیست، افزایش اشتغال‌زایی، کاهش مصرف انرژی و کاهش میزان استفاده از مواد خام و غیره تاثیر زیادی دارند.

خریداران ضایعات آهن در کشورهای پیشرفته این زباله‌های فلزی را پودر می کنند و به مواد اولیه تولید قطعات صنعتی اضافه می کنند. خریدار ضایعات آهن در ایران نیز این ضایعات را پس از آنکه در کوره‌های القایی مخصوص در دمای بالای 1450 درجه سانتی‌گراد ذوب شدند برای تولید محصولات چدنی در صنعت ریخته ‌گری استفاده می کنند. ضایعات آهن در صنعت فولاد سازی می بایست برای ذوب شدن در دمای بین 1950 الی 2000 درجه سانتی‌گراد قرار بگیرند.

فایده بازیافت زباله‌های فلزی

اغلب افراد بر این باورند که ضایعات فلزی، زباله هستند و قابلیت استفاده ندارند؛ بنابراین سوال برایشان وجود دارد که این بازیافت برای زندگی ما چه فایده ای دارد؟ مزایای بازیافت به این صورت است که:

سود اقتصادی زیاد

سود اقتصادی زیاد به عنوان مهمترین مزایای بازیافت ضایعات آهن است. درواقع بهتر چرخه بازیافت و بازتولید محصولات آهنی، می‌تواند به فروشنده این ضایعات و کارگاه‌های تولیدی از نظر اقتصادی کمک زیادی کند. چرا که بسیاری از هزینه‌های موردنیاز این کار جهت استخراج سنگ آهن حذف خواهد شد و می ‌توان نسبت به تولید محصولات آهنی مختلف با بازدهی بالاتری اقدام نمود.

مزایای اقتصادی خرید ضایعات

حفاظت از محیط زیست

فرایند استخراج فلزات بسیار زمان بر خواهد بود و این مسئله مستلزم استفاده از دستگاه‌ها و ماشین آلات مختلفی می باشد؛ بنابر این می‌تواند باعث آلودگی هوا نیز گردد. از جهتی دیگر نیز حفاری ‌های انجام شده برای استخراج سنگ آهن می ‌توانند باعث صدمه به لایه‌های خاک شوند و به این ترتیب محیط زیست یک منطقه را تخریب نمایند. از جهتی دیگر اگر قراضه‌های آهنی بازیافت نشوند و در محیط باقی بمانند یا در خاک دفن شوند، زنگ آهن موجود بر روی آن‌ها برای سلامت آب و خاک مضر خواهد بود.

صرفه جویی در منابع انرژی و معادن

صرفه جویی در منابع انرژی و معادن آهن به عنوان مزایای بازیافت در ضایعات فلزی می باشد که می‌تواند تا حد زیادی باعث سود شود. تحقیقات حاکی از آن است که انرژی موردنیاز جهت بازیافت قراضه‌ های اهنی حدود 75 درصد کمتر از انرژی لازم جهت استخراج سنگ آهن و تبدیل آن به ماده قابل استفاده می باشد. ضمن اینکه می‌توان حدود 1115 کیلوگرم سنگ آهن را با بازیافت ضایعات آهنی در تولید هر تن فولاد، صرفه جویی نمایید که همین موضوع به خودی خود، 90 درصد هزینه تامین مواد اولیه را در کارخانه‌ها کاهش خواهد داد.

تأمین منابع پایدار

استفاده از ضایعات به عنوان منبع مواد اولیه در صنایع فلزی و محصولات دیگر، باعث شده تا تأمین منابع پایدار و پایداری اقتصادی اتفاق بیافتد . چرا که با استفاده از منابع بازیافتی که جایگزین منابع اولیه می شود باعث کاهش وابستگی به منابع طبیعی محصولات فلزی خواهد شد که در نهایت باعث حفظ منابع طبیعی و کاهش تأثیرات منفی در رابطه با استخراج منابع جدید خواهد گشت. این موارد را می توان در جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها، کاهش آب و انرژی مصرفی و کاهش آلودگی هوا و آب بهتر متوجه شد.

Share this post

مطالب مرتبط

Call Now Buttonتماس با ما